10 اردیبهشت 1403

کارتریج چیست و چگونه کار می کند.

زمانی که دستگاه شما بد یا کمرنگ چاپ می کند عمدتا مشکل نه از پرینتر بلکه از کارتریج دستگاه می باشد، همچنین در این زمان دستگاه پرینتر شما ممکن است یک ارور یا پیغام مبنی بر اینکه کارتریج  نیاز به شارژ دارد به شما بدهد، در ادامه به انواع کارتریج و همچنین علائمی که مشخص می کند کارتریج شما نیاز به شارژ یا تعویض دارد اشاره خواهیم کرد.

 انواع کارتریج

کارتریج مخزن پودر تونر یا جوهر پرینتر است که عمل چاپ در پرینتر ها بدون آن ممکن نیست، پرینتر های موجود در بازار معمولا دارای یکی از دو نوع کارتریج لیزری ،جوهر افشان، ریبون و...هستند، ما در این مقاله به برسی کارتریج های سیاه و سفید و رنگی از نوع لیزری می پردازیم، برای بازدید از مقاله کارتریج های جوهر افشان اینجا کلیک کنید.

کارتریج لیزری چیست؟

کارتریج های لیزری در دو نوع رنگ بندی سیاه سفید و رنگ بندی چهار تایی (ارغوانی، فیروزه ای، مشکی و زرد) برای چاپ های رنگی ارائه می شوند، این کارتریج ها پودر تونر را طی فرایند هایی روی کاغذ انتقال می دهند، سرعت پرینت بخاطر عملکرد کارتریج های لیزری در پرینتر هایی که دارای  این نوع کارتریج هستند بیشتر از پرینتر های جوهرافشان است، همچنین  کارتریج های لیزری دارای ظرفیت و طول عمری بیشتری نسبت به کارتریج های جوهری هستند.

پودر تونر چیست؟

پودر تونر خشک و دارای ذرات شیمیایی (کربن، انواع پلیمر، پلی استر، اکسید آهن و...) بسیار ریز است (حدودا 8 میکرون تا 12میکرون) .

پودر تونر دارای رنگ بندی های مختلف است و با توجه به مدل کارتریج و همینطور بسته به اصل بودن یا طرح بودن کارتریج متفاوت است، کیفیت پودر تونر نیز نسبت به شرکت سازنده آن متفاوت است.

قطعات کارتریج

مهم ترین قطعات کارتریج شامل درام، بلید، دکتر بلید، مگنت، چیپست، غلتک، مخزن زباله و ... است.

1-درام چیست؟

وظیفه ی درام در کارتریج گرفتن پودر تونر از روی مگنت و انتقال آن به سطح کاغذ است، زمان هایی که بر روی صفحه شما خط های عمودی چاپ می شود یا روی آن لکه یا نقطه هایی می بینید نشان می دهد که درام کارتریج شما نیاز به تعویض دارد همچنین زمان هایی که صفحه چاپ شده لکه ها یا گرد و غبار هایی دارد نیز می تواند نشان دهنده این باشد که باید درام دستگاه عوض شود، لازم به ذکر است که قطعه درام بسیار حساس است و هرگونه آسیب به آن باعث ایراداتی در صفحه چاپ شده می شود برای محافظت از درام کارتریج بهتر است از کاغذ های منگنه دار و چسبنده که ممکن است به درام کارتریج آسیبی برساند، استفاده نکنید.

2-غلتک در کارتریج چیست؟

کار غلتک(فوم رولر) خنثی کردن بار درام است که از قبل توسط فیوزینگ دستگاه باردار شده است. غلتک با این کار باعث می شود چاپ بعد همراه با سطوح و نقش های چاپ قبلی همراه نباشد.

                                                                                                  

3- بلید کارتریج چیست؟

قطعه بلید در کارتریج وظیفه ی تمیز کردن درام و انتقال پودر اضافی به مخزن پودهای سوخته را بعد از چاپ  دارد، این کار بلید باعث می شود کیفیت در چاپ های بعدی حفظ شود و  پودر اضافی در صفحه وجود نداشته باشد.

-دکتر بلید در کارتریج

قطعه دکتر بلید میزان پودرتونری که از مخزن خارج می شود را کنترل می کند.

 

 

4- مگنت کارتریج

وظیفه  مگنت انتقال پودراز مخزن به درام است، کمرنگ بودن، پائین بودن کیفیت یا چاپ های ابر و بادی و سیاه بر روی صفحه نیز از نشانه های خراب شدن قطعه ای به نام مگنت در کارتریج است که در پایین همین صفحه می توانید نمونه ی آن را مشاهده کنید.

5- چیپست کارتریج

پرینتر به صورت هوشمند با شمارش تعداد کاغذ های چاپ شده بر روی سیستم شما که تعداد آن به وسیله چیپ مشخص می شود، پیام های هشدار مبنی بر تمام شدن یا کم شدن تونر ارسال می کند شما نیز باید به این نکته توجه کنید که اگر چاپ های شما هنوز کیفیت خوبی دارند نیاز به شارژ کارتریج نیست زیرا که چیپست دسترسی مستقیم به مخزن پودر تونر و مقدار دقیق تونر مصرف شده ندارد.

6- سطل زباله کارتریج

پودر های مصرف نشده ی مازاد و سوخته که توسط تیغه بلید از روی درام جمع می شوند به مخزن زباله کارتریج انتقال داده می شوند.در نظر داشته باشید که در صورت شارژ کارتریج، سطل آشغال کارتریج میبایست توسط تعمیرکار تخلیه شود تا از پاشیدن پودر بر روی کاغذ جلوگیری کند.

 

خرید کارتریج جدید یا شارژ کارتریج؟

وقتی پودر تونر دستگاه شما بعد از خرید آن چاپگر برای اولین بار تمام می شود شما دو انتخاب برای کارتریج خود دارید اولین راه خرید کارتریج جدید می باشد و دومین راه شارژ همان کارتریج اولیه و استفاده دوباره از آن است.

پیش از آنکه به راه کارهای ارائه شده بپردازیم باید در نظر داشت که کار اصلی کارتریج جدای از پیچیدگی آن  فراهم کردن پودر برای دستگاه می باشد. در حقیقت کارتریج همان مخزن پودر می باشد لذا شارژ آن مانند خیلی از مخازنی که روزانه با آن سر و کار داریم بدیهی و مقرون به صرفه می باشد.

خرید کارتریج در صورتی برای شما به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می شود، که کارتریج قبلی دیگر قابل شارژ یا تعمیر نباشد. در صورتی که مصرف شما برای استفاده از چاپگر زیاد باشد شاید داشتن یک کارتریج اضافی یک راه حل هوشمندانه باشد که در این صورت می توانید کارهای خود را بدون وقفه در خانه یا محل کار انجام دهید.

در صورت نیاز به شارژ کارتریج دستگاه خود شما می توانید به صورت حضوری به آدرس ملاصدرا- پاساژ ملاصدرا- بخش اداری - پلاک 88 نمایندگی اچ پی و کانن- راژمان سرویس مراجعه کنید، راژمان سرویس برای اطمینان از اصولی بودن نحوه شارژ کارتریج و کیفیت بالای مواد مصرفی، کارتریج را با نمونه تست و مهلت تست به شما ارائه می دهد.        

علائمی که نشان می دهد کارتریج شما نیاز به شارژ یا تعویض قطعه دارد:  

چاپ خط های عمودی و افقی:

- وقتی روی برگه خط های عمودی اضافی چاپ می شود ممکن است نشانی از خراب شدن درام باشد. همچنین می تواند به دلیل این باشد که تیغه بلید آن به خوبی تمیز نشده باشد. همچنین چاپ خط های افقی نیز می تواند به دلیل آسیب دیدن درام، غلتک یا بلید کارتریج باشد.

علت پودر ریزی کارتریج چیست:

- ریختن پودر از کارتریج ممکن است نشان دهنده این باشد که کارتریج نیاز به سرویس یا شارژ دارد. پودر ریزی کارتریج معمولا هنگامی رخ می دهد که مخزن دوم کارتریج یا همان مخزن پودر سوخته ی کارتریج پر شده باشد و در نتیجه پودر امکان ورود به مخزن را ندارد بنابراین پودر اضافی روی کاغذ پخش می شود، از آنجایی که کارتریج در اصل نباید شارژ بشود و باید تعویض شود ممکن است در هنگام شارژ از حالت پلمپ خارج شود و دچار پودر ریزی بشود.

حتما در نظر داشته باشید که در صورت بروز این مورد، کارتریج می بایست توسط تعمیر کار سریعا سرویس شود زیرا در صورت ادامه ی پودر ریزی امکان آسیب دیدن خود دستگاه بالا می رود.

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر:

- وقتی دستگاه شما کارتریج را نمی شناسد مشکل می تواند از چیپست و یا اتصالات کارتریج باشد، شما با تست کردن دستگاه با کارتریج های دیگر می توانید بفهمید که کدام یک دچار ایراد شده است.

چاپ ناقص یا سیاه شدن کنار برگه:

- زمانی که وسط برگه و قسمتی از آن سفید است یا به اصطلاح چاپ ناقص است، می تواند نشان دهنده این باشد که کارتریج شما به شارژ نیاز دارد.

کمرنگ پرینت گرفتن :

علت کمرنگ بودن متن یا تصویر چاپ شده می تواند نشانه اتمام پودر تونر کارتریج و نشان دهنده خراب شدن هر کدام از قطعات کارتریج مثل درام، مگنت، غلتک و... باشد.

چاپ پس زمینه تیره:

- اگر لکه ای بر روی کاغذ می بینید ممکن است بخاطر کثیف بودن قطعات باشد، چاپ پس زمینه تیره یا خاکستری بر روی صفحه می تواند  نشان دهنده کیفیت بد پودر تونر باشد یا اینکه ایراد از مگنت کارتریج است که در هر دو صورت پودر و مگنت باید تعویض شود.

- چاپ های ابر و بادی و سیاه بر روی صفحه می تواند نشانی از خراب شدن قطعه ای از کارتریج به نام مگنت باشد.

 

نکاتی که هنگام شارژ کارتریج باید به آن دقت کنید:

- اگر می خواهید برای شارژ کارتریج دستگاه خود اقدام کنید باید بدانید که بهتر است شارژ کارتریج به وسیله افراد مجرب و با تجربه همینطور با استفاده از پودر تونر و قطعه هایی با کیفیت بالا انجام شود زیرا که روند انجام شارژ و کیفیت مواد مصرفی رابطه مستقیم با چاپ بدون نقص دارد.

- ذرات پودر تونر هنگام شارژ در هوا معلق می ماند و برای سلامتی مضر است به همن دلیل بهتر است شارژ به صورت اصولی و در فضای مناسب و با تجهیزاتی همچون ماسک و تهویه هوا انجام شود.

- کارتریج ها نباید در دمای بالا نگهداری شود زیرا که در این حالت پودر تونر آسیب می بیند و همچنین نباید در رطوبت باشند زیرا که رطوبت باعث می شود پودر تونر سفت و بلااستفاده بشود.

- قبل از شارژ باید مخزن زباله کارتریج خالی شود، بعد شارژ باید از درست بسته شدن قطعات کارتریج اطمینان پیدا کنید.

- توجه داشته باشید که حداکثر زمانی که می توانید پودر تونر را بلا استفاده یا با استفاده خیلی کم نگه دارید یک سال در فضای تاریک، بدون نم و حرارت است، بعد از این زمان پودر کیفیت خود را از دست داده و قابلیت چاپ اولیه را نخواهد داشت.

هزینه ها و مشاوره تلفنی:

برای اطلاع از هزینه های شارژ، مدت زمان شارژ شدن  کارتریج و تحویل آن به شما عزیزان با توجه به تعداد کارتریج ها، شما می توانید به صورت تلفنی با این شماره (36474444-071) در تماس باشید.

همینطور می توانید به صورت حضوری به آدرس ملاصدرا- پاساژ ملاصدرا- طبقه سوم- پلاک 88- راژمان سرویس مراجعه کنید.